Of je nu een merk net hebt opgericht of al jaren je eigen bedrijfje hebt, het is erg belangrijk dat je jezelf goed positioneert in de markt. Zo weet de doelgroep dat je bestaat en zullen zij sneller een dienst bij je afnemen. Maar dit vergt wel enige kennis en voorbereiding. Het positioneren in een markt heb je namelijk niet zomaar gedaan. Maar hoe positioneer je nu eigenlijk je merk? Wij geven er graag een paar tips over in dit artikel. Lees dus snel verder!
Maak een analyseDe eerste stap is het maken van een analyse. Dit omvat alles van je merk. Dus denk aan de merkidentiteit, je visie, missie en een uitgebreide beschrijving van je doelgroep. Zo weet je een beetje waar je als merk voor staat. Het uitdenken van de doelgroep is erg belangrijk. Je moet namelijk weten op wie je je boodschap richt. Maak daarom van de doelgroep een persona. Hierin beschrijf je zo gedetailleerd mogelijk.
Maak een merkstrategieDaarnaast is het formuleren van een merkstrategie erg belangrijk. Wat is de koers die je wil varen met je organisatie? Dit leg je dan vervolgens vast in een merkstrategie. Het is belangrijk dat je deze strategie consistent doorvoert in al je merkuitingen. Het laat zien wie je bent en waar je voor staat. Uiteindelijk zal dit ook zorgen voor herkenbaarheid bij de doelgroep. De merkstrategie is opgebouwd uit alle onderdelen van analyse van de eerste stap. Dit omvat dus heel je merkidentiteit.
Positioneringsstrategie opstellenNaast dat je duidelijk voor jezelf maakt wie je precies bent als merk, moet je ook een positioneringsstrategie opstellen. Deze strategie bestaat uit je merkstrategie, je doelgroep, concurrenten, merkwaarden, betekenissen, voordelen, bewijsvoering en je merkessentie. Al deze componenten zorgen voor jouw positie in de markt. Deze strategie kun je eenvoudig schetsen in een moodboard. Dit dwingt je om de essentie van het merk te vatten in beelden. Zo zie je in één oogopslag wat de strategie is.
ActivatieAls je eenmaal je strategie duidelijk in beeld hebt kun je gaan beginnen met de activatie. Zo kun je door middel van merkuitingen het merk positioneren in de markt. Zorg ervoor dat je deze boodschap richt op de doelgroep die je in de eerdere stappen duidelijk in beeld hebt gebracht. Communiceer waarom nou juist jij als merk relevant voor hen bent. Hierbij kun je je onderscheiden van de concurrent en zal de doelgroep jou verkiezen. |
https://omdbranding.nl/services/strategie |
